„Există trei mari probleme cu care ne confruntăm: calitativă - legată de competențe, cantitativă - legată de natalitate, dar și de emigrare și teritorială - piața muncii nu este omogenă; într-o zonă există deficit de forță de muncă, iar în alta – excedent. Aceste trei probleme trebuie rezolvate, printr-o implicare a tuturor actorilor.”
“Digitalizarea și antreprenoriatul sunt viitorul. Un open mindset este unicul viitor care ne ajută să dezvoltăm resursele țării.”
„Așteptăm o comunicare mai bună cu mediul de afaceri pentru că mediul academic nu poate fi exclus din nici un pact. Suntem sursa de resursă umană.”
„Aproximativ 20% dintre elevii cu vârsta de liceu din ţara asta nu merg la liceu, din motive de sărăcie. Noi trebuie să luăm copiii ăştia şi să-i punem în şcoală. Fără astfel de măsuri nu putem vorbi despre educaţie.”
“Ar trebui să privim care sunt valorile românilor față de muncă. Trebuie să oferim recunoaștere oricărei munci.”
“Trebuie creat un mecanism, astfel încât oamenii care intră în câmpul muncii să aibă și competențele necesare și cunoștințele necesare și valorile necesare.”
„Unul dintre obiectivele pe care trebuie să le avem în această perioadă de criză, post-criză sanitară și criză economică, este de a ridica nivelul competitivității forței de muncă.”
“Cheltuielile publice pentru politici active în domeniul muncii sunt scăzute și relativ ineficiente, fapt ce contribuie la accesul limitat la oportunități de muncă, în special în rândul tinerilor din zonele rurale.”
„Dacă vrem cu adevărat să devenim o putere economică, trebuie să devenim și o putere maritimă.”
„Ne menținem un salariu minim de sub 500 de euro. Deși a crescut salariul mediu brut de 2,5 ori, observăm că salariile la stat sunt cu 30% mai mare decât în privat.”
„75% dintre cei care termină facultatea de medicină emigrează.”
“Cea mai mare amenințare pe care o are România este deficitul de educație.”
“Dacă facem o strategie pentru dezvoltarea economică pe 10-15 ani, atunci putem orienta și învățământul spre economie, asta însemnând și o stabilitate a forței de muncă.”
„Învățământul profesional dual este forma optimă prin care reușim să calificăm elevii la locul de muncă.”
“Luna aceasta (n.a. iunie, 2020) România va semna cu Comisia Europeană acordul de garantare și practic suntem în curs de negociere a măsurilor concrete în domeniul muncii, măsuri active și măsuri de protecție pentru a putea utiliza acești bani, între trei și cinci miliarde euro.”
„Este necesar un parteneriat între angajat, angajator și stat, prin care statul susține jumătate din salariul angajatului, pentru că, în acest mod, toată lumea are de câștigat: angajatorul beneficiază de o resursă flexibilă, angajatul primește salariul normal, iar statul nu trebuie să plătească ajutor de șomaj în cazul restructurărilor.”
„Sistemul educațional trebuie regândit. Trebuie pus accent pe talentele, pe abilitățile native ale copiilor sau pe nevoile din piața muncii. Pe abilitățile soft, care îi permit angajatului să se adapteze unui sistem în continuă schimbare.”
„Dezvoltarea infrastructurii, de la cea rutieră, la cea digitală, reprezintă o prioritate nu numai locală, ci și națională.”
„Avem nevoie de mai multă disciplină, în primul rând de disciplină financiară, economică si de disciplina muncii.”
“Orientarea tinerilor către zone mai puțin tehnice, către zone economice, către zona de drept, ține și de faptul că nu a fost o informare adecvată, nici din partea companiilor, nici din partea autorităților statului, cu privire la oportunitățile pe care piața le oferă.”
„Avem nevoie de digitalizare, de interconectare între instituții din administrația locală și centrală.”
„Avem nevoie de o școală care să pregătească elevii pentru viitor, nu pentru trecut.”
„Pentru o economie dezvoltată avem nevoie de o plată salarială corectă și de criterii de salarizare în funcție de competență și performanță.”
„Nu avem forță de muncă pentru că nu valorificăm niște meserii foarte importante în ziua de azi și pentru că insinuăm copiilor noștri că vor putea face carieră și vor putea învăța în altă țară, trimițându-i la studii în străinătate și sunt setați practic de mici, să părăsească această țară.”
„Nu numai mediul privat, ci și statul trebuie să se modernizeze.”
„Pentru o piață a muncii eficientă avem nevoie de o modalitate de a planifica pe termen lung stabilitatea economică, investițională, fiscală și educațională. Avem nevoie de predictibilitate.”
“Alocarea financiară a programului Innotech Student care finanțează ideile studenților cu până la o sută de mii de euro - practic dezvoltă spiritul antreprenorial în rândul lor - este destul de mică. Există o propunere de mărire a bugetului de până la 150 milioane de euro, astfel încât efectul la nivel național să fie mult mai bun.”
„Avem nevoie de soluții digitale care să ajungă la fiecare cetățean.”
„Piaţa muncii şi a educaţiei sunt printre cele mai dinamice şi globalizate pieţe în acest moment, iar educaţia trebuie să facă faţă acestei realități.”
“În momentul de față consider că cel mai important este să reușim să recalificăm forța de muncă, astfel încât zona de competențe digitale să fie un deziderat clar, pe care să îl urmărim cu toții.”
„În acest moment, pe ambele paliere, atât pe palierul relației dintre angajator și angajați, dar și pe palierul relației intercontractuale, cuvântul de ordine, care ar trebui să fie ca un far care să ne ghideze, este - valori.”
“Să nu credeți că fata morgana a plecării în străinătate o să dispară. Ea va exista mult timp de-acum înainte.”
“Avem nevoie de școli de meserii, de școli profesionale. Pentru o strategie în domeniul ocupării forţei de muncă este nevoie de consens politic.”
“Facem pași mari către digitalizare. Avem un proiect pentru relația serviciului public de ocupare cu angajatorii, ce va fi finalizat până la sfârșitul anului. (n.a. 2020)”
“Lucrul de acasă, de oriunde, învățarea continuă și digitalizarea sunt extrem de importante.”
“Avem nevoie de o digitalizare clară, în special în legătură cu autoritățile. Acum este momentul pentru a face această schimbare.”
“Avem nevoie de educație pentru siguranță online, necesară pentru școală, părinți, copii.”
“O măsură pe care o propun este fiscalizarea muncii la domiciliu, prin care orice persoană fizică poate să angajeze o altă persoană fizică.”
“Între 1990 și 2018 avem un declin natural de un milion de persoane. Emigrarea este unul dintre factorii principali. Acest declin cantitativ pune presiune pe piața forței de muncă.”
“Tot ceea ce facem ar trebui să fie spre a stimula calitatea forței de muncă din România.”
“Am avut discuții cu ministerul educației și anul acesta (2019 n.a.) sunt mult mai multe clase de nivel profesional înființate. S-a mărit numărul de elevi care participă la învățământul dual.”
“Trebuie să dezvoltăm învățământul dual, să ne creăm propriile școli profesionale, să ne asociem mai mulți din același domeniu, astfel încât să generăm specialiști și să adaptăm învățământul la ceea ce cere piața.”
“Ne-am pus problema forței de muncă de 10 ani. Media de vârstă în companiile grupului CEZ este de 47 de ani. Cu fiecare an această medie crește. Nimănui astăzi nu îi mai place să fie electrician. Avem nevoie de un minim de forță de muncă calificată la nivelul unor meserii de bază.”
“Recrutarea unei noi generații de specialiști este garanția performanței în industria nucleară.”
“Mai avem o concurență, ce a antreprenorilor vis a vis de administrație și de instituțiile statului. Propun eliminarea concurenței dintre sectorul privat și sectorul de stat. Să existe o plafonare a salariilor.”
“Dacă am fi adoptat în legislație modelul german, în ce privește învățământul dual, am fi făcut mulți pași înainte. Noi am amestecat școala profesională și învățământul profesional cu învățământul dual și a fost nefuncțional.”
“Avem nevoie de un climat care să stimuleze mentoratul, astfel încât antreprenoriatul să fie cât mai stabil.”
“20% dintre studenții de astăzi se pregătesc pentru slujbe care nu vor mai exista. 25% din slujbele existente vor dispărea și vor apărea altele 25% noi în următorii 10 ani.”
“Electrica a demarat un proiect, ne-am implicat în înființarea de clase de învățământ profesional dual și am înființat 4 clase anul acesta, în zonele în care aveam societățile de distribuție. Faptul că acești tineri semnează deja la vârsta pe care o au, un contract de practică cu un posibil angajator, este deja o responsabilitate. Părinții la rândul lor, sunt responsabilizați, pentru că își doresc ca acei copii să aibă o meserie la un moment dat.”
“Avem nevoie de o politică de sprijinire a unui venit net decent. Avem nevoie de măsuri fiscale care să scadă evaziunea și să permită creșterea veniturilor.”
“Interconectarea sectoarelor public, academic și privat trebuie să fie prioritatea noastră numărul unu.”
“Este foarte important să reînvățăm că meseria este brățară de aur, că te poți realiza urmând o școală profesională și că în școala profesională nu intră doar cei cu media 5.”
“Legea zilierilor nu este bine conturată, motiv pentru care oamenii pleacă din țară. Este o lege absolut necesară pentru micii producători de la sate.”