„TURISMUL ROMÂNESC – ÎNTRE IMPAS ȘI OPORTUNITATE”: SEZON ESTIVAL DE MINIM 9 LUNI

Turismul Romanesc Constanta

„TURISMUL ROMÂNESC – ÎNTRE IMPAS ȘI OPORTUNITATE”: SEZON ESTIVAL DE MINIM 9 LUNI

„Turismul românesc – între impas și oportunitate”

Sezonul estival trebuie să dureze minim 9 luni pentru a putea vorbi de turism durabil, eficient și coerent pe litoralul Mării Negre. Aceasta este concluzia, unanim însușită de toți cei prezenți la dezbaterea publică de la Constanța, din cadrul proiectului național “Turismul românesc – între impas și oportunitate”.

Propunerea a fost inițial lansată în dezbatere de Dragoș Anastasiu, președinte Alianța pentru Turism (APT), care este de părere că “atât timp cât sezonul estival este de 2-3 luni, nu putem pretinde ca turismul la Marea Neagră să devină o prioritate națională. Trebuie să facem în așa fel încât să atragem turiști, români dar mai ales străini, seniori, cel puțin 9 luni pe an.  Prelungirea turismului sezonier la nouă luni de activitate pe an ar putea ajuta turismul românesc să se dezvolte sustenabil şi organic”, a concluzionat Anastasiu.

La rândul său, Vergil Chițac, primarul Municipiului Constanța dorește ca ponderea turismului în PIB să crească și în România, ca în alte state membre, de la 5% la 10%. “Sunt adeptul acțiunii și îmi doresc ca centrul Constanței să devină zonă turistică de interes național”. În acest context, domnia sa a vorbit și despre importanța Organizațiilor de Management al Destinațiilor (OMD). “La Constanța suntem în curs de definitivare a statutului legii de înființare a OMD-urilor, 99% este gata. Pentru că nu putem promova decât prin OMD atât Mamaia, cât și Constanța ca destinație turistică. Acesta este un loc care trebuie să devină destinația turistică cea mai importantă. Aici avem cea mai veche istorie din țara noastră. Deci, din această perspectivă, OMD-ul trebuie să funcționeze”, a declarat edilul Constanței. În ceea ce privește extinderea plajelor, Vergil Chițac consideră că absența unui număr mare de turiști, în special în partea de nord a stațiunii Mamaia, este rezultatul unei „promovări mediatice nemeritate”, adăugând că extinderea plajelor este un „proiect pentru 50 de ani, în care s-au investit milioane de euro, așa trebuie privit. 70 de hectare de plaje se adaugă teritoriului național. Restul sunt inconveniente de început. Lucrurile se vor așeza”, a mai spus primarul Constanței.

Inițiatorul dezbaterii, Cristina Chiriac, președintele Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), susține extinderea sezonului turistic, mizând chiar pe bonificații, stimulente pentru operatorii de servicii care își continua activitatea. “Cred că trebuie lucrat în acest sens, împreună cu autoritățile centrale și locale, astfel încât să se creeze cadrul legal propice, fie și o bonificație pentru cei care nu își întrerup activitatea după clasica vacanță de vară. Trăim un nou început după pandemie, care ne plasează la egalitate cu celelalte state vecine. Trebuie să fim capabili să putem acționa și să valorificăm  fereastra de oportunitate care a apărut”, a afirmat președintele CONAF.

“Parteneriatul public-privat, debirocratizarea și dezvoltarea industriei de agrement sunt elemente cheie pentru un proiect integral de turism la malul Mării Negre”, este de părere președintele Consiliului Județean, Mihai Lupu. Domnia sa crede că dacă sunt îndeplinite condițiile de mai sus, sezonul turistic de pe litoral s-ar putea prelungi tot anul, atât timp cât se mizează pe diversificarea serviciilor și pe implicarea activă a industriei de agrement.

Digitalizarea în turism în vederea unei informări turistice eficiente coroborat cu pregătirea profesională a celor care prestează activități corelate cu serviciile turistice sunt priorități ale Asociației de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța. Președintele ADD Constanța, Ana Maria Vătămanu, a declarat: „De asemenea, reținem necesitatea unei abordări digitale a conceptului de Centru de Informare Turistică. Acestă platformă online va constitui un element esențial de promovare a turismului constănțean atât la nivel național cât și internațional prin furnizarea informațiilor esențiale celor interesați: cazare, logistică (locuri de parcare, alimentare cu combustibil/energie electrică, spălătorii auto, etc), locuri de agrement pentru copii, locații și facilități turistice, etc”.

Preşedintele CONAF a explicat că proiectul „Turismul Românesc: Între impas şi oportunitate” nu este doar un proiect, este un instrument de relansare a turismului românesc şi de includere al acestuia în strategia de dezvoltare durabilă, ca axă de dezvoltare cu potenţial imens la nivel naţional. Însă, pentru a reuşi acest lucru, sunt necesare investiţii publice şi private în infrastructură, digitalizarea şi modernizarea sectorului, trebuie avute în vedere măsuri fiscale de stimulare şi, nu în ultimul rând, corelarea pieţei forţei de muncă cu nevoile reale din sector. “Susțin învățământul dual și școlile de meserii și cred că pot furniza forța de muncă de care turismul românesc are nevoie”, a conluzionat Cristina Chiriac, la finalul dezbaterii de la Constanța.

Toate propunerile și soluțiile oferite atât de autoritățile locale, cât și de reprezentanții industriei au avut sprijinul Guvernului României prin prezența la discuții a Șefului Cancelariei Prim-Ministrului , Sergiu Hossu, domnia sa transmițând mesajul Premierului: “Proiectul este unul lăudabil, cu atât mai mult cu cât Guvernul consideră turismul un sector important de dezvoltare economică. Am contribuit la susținerea HORECA în perioada pandemică și am introdus în PNRR fonduri necesare dezvoltării de proiecte viabile care să stimuleze turismul românesc. Începând cu 1 ianuarie 2022 vor fi reintroduse voucherele de vacanță și vă asigurăm că statul își va continua misiunea de a deveni un mediu echitabil pentru toți operatorii economici”, a conchis Sergiu Hossu.

Din partea autorităților constănțene, la eveniment a fost prezent Prefectul Silviu Coșa, alături de antreprenori marcanți din domeniu: Lucian Marinescu, Membru al Consiliului de Administrație al Companiei Hoteliere Intercontinental România, Ion Jugănaru, Director General Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța, Daniel Mischie, Președinte HORA și CEO City Grill, Iuliana Tasie, Director General al Ana Hotels Europa Eforie Nord, Daniela Marișcu, Fondatoarea Aquatica Experience și Mircea Dobre, Președinte UGIR Constanța.

Seria discuțiilor pe marginea acestui proiect va continua pe 2 septembrie la Brașov15 octombrie la Suceava4 noiembrie Cluj, București. Demersul vine în sprijinul operatorilor din turism şi servicii conexe, în vederea identificării de soluţii la problemele cu care aceştia se confruntă şi cu scopul poziţionării turismului românesc pe axa de dezvoltare sustenabilă. Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin subliniază că a iniţiat acest proiect naţional în contextul în care turismul, lovit crunt de criza coronavirus, caută soluţii pentru revenirea la normalitate.

Mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături la acest eveniment:

–  Organizatorilor și coorganizatorilor: ADD – Asociația de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța, Asociatia Nationala a Antreprenorilor, Alianța pentru Turism, Primăria Constanța, Muzeul de Istorie Naturală și Arheologie Constanța.

– Partenerilor: Hotel Equip (Premier Hospitality), Școala de Business, Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton, EXIM Bank

–  Sponsorilor: Bio Ortoclinic, Cafés Baqué, Via Viticolă Sarica Niculițel

–  Partenerilor media: Antena 3 Constanța, Agerpres, Antena 3 Vâlcea, Ziarul News, The Diplomat, Obiectiv Vocea Brăilei, Ziarul Bursa, Tranzit, Chindia Media, Money, Profit TV, Vocea Vâlcii, , Litoral TV, Canal 33, Cluj Today.

În anul 2019, Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) împreună cu Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) lansau unul dintre cele mai ample proiecte de anvergura, Pactul pentru Muncă”, ce a dezbătut problematica deficitului forței de muncă.

Confederaţia Națională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF este singura confederație care susține și promovează antreprenoriatul feminin și care are ca obiectiv apărarea drepturilor şi intereselor economice, sociale, financiare, juridice și culturale ale femeilor de afaceri în relaţiile cu autoritățile publice şi dezvoltarea unor relaţii de afaceri.